Zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. ( art.2.ust.3) sekretarz gminy zatrudniony jest na podstawie powołania przez burmistrza.
Zakres zadań sekretarza reguluje Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie Bobrzańskim zatwierdzony Zarządzeniem Burmistrza nr 0151/03/05 z dnia 11.01.2005r.
Zadania sekretarza:
-
W ramach ustalonych przez burmistrza kompetencji, zabezpiecza materialno-techniczne warunki pracy urzędu, zapewniając sprawne jego funkcjonowane.
-
Zapewnienie zgodności wydawanych decyzji i działania urzędu z obowiązującymi przepisami prawa.
-
Organizowanie pracy urzędu i koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne.
-
Nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej.
-
Organizowanie współdziałania z sołectwami oraz jednostkami organizacyjnymi gminy.
-
Nadzorowanie przestrzegania zasady rzetelnego i terminowego zaatwiania spraw obywateli.
-
Zapewnienie skutecznego sposobu publikacji aktów prawa miejscowego, koniecznej w tym wzgledzie dokumentacji oraz wszelkiej informacji o charakterze publicznym na terenie gminy.
-
Inicjowanie i tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji pracowników samorządowych.
-
Kierowanie urzędem miejskim w imieniu burmistrza, odpowiedzialność za przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy przez pracowników.
-
Aktualizacja posiadanych zbiorów przepisów prawnych.
-
Nadzór nad zgodnością przygotowywanych przez pracowników decyzji z aktualnym stanem prawnym.
-
Zapewnienie obsługi prawnej urzędu miejskiego.
-
Udział w przygotowywaniu projektów uchwał, odpowiedzialność za prawidłowość formalno-prawną uchwał podejmowanych przez Radę Miejską.
-
Podpisywanie wszelkich zaświadczeń i poświadczen urzędowych.
-
Sprawuje nadzór nad stanowiskami: ds. obsługi sekretariatu, ds. obsługi rady, usc, ds. ewidencji ludności, ds. obsługi urzędu.
-
Wykonywanie innych prac zleconych przez burmistrza i jego zastępcę.