![]() ![]() ![]() | ||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Do poprzedniej strony![]() |
Obsługa interesantówSposób załatwiania spraw przez organy administracji publicznej reguluje kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.( Dz.U. Nr 98 poz.1071 z 2000r.) Prawa obywatela w urzędzie :
Obywatel ma prawo żądać, żeby urzędnik poinformował go o wszystkich okolicznościach, które mogą mieć wpływ na sposób załatwienia sprawy. Działania urzędu powinny zapobiegać poniesieniu przez zainteresowaną osobę szkody wynikającej z nieznajomości prawa. W razie pojawienia się jakichkolwiek wątpliwości, obywatel powinien zwrócić się o wyjaśnienie do urzędnika zajmującego się zagadnieniami, których te wątpliwości dotyczą. Jeżeli zapytany urzędnik nie zajmuje się daną problematyką, powinien on ustalić i wskazać osobę kompetentną do udzielenia niezbędnych wyjaśnień( art. 9 k.p.a.) 2. Terminy załatwienia sprawy Obywatel ma prawo żądać terminowego załatwienia spraw w urzędzie. Kodeks postępowania administracyjnego wskazuje nst. terminy załatwiania spraw : a/ Sprawy powinny być załatwiane w urzędzie bez zbędnej zwłoki. Warunkiem takiego sposobu załatwienia sprawy jest przedstawienie przez zainteresowaną osobę odpowiednich dokumentów (art. 35 § 1 k.p.a.). b/ Urząd powinien także załatwić niezwłocznie sprawy, jeżeli ma wszystke informacje potrzebne do jej załatwienia lub gdy nie wymagają gromadzenia dowodów, informacji lub wyjaśnień( art.35 § 2 k.p.a.). c/ Jeżeli koniecznie jest wyjaśnianie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących sprawy, urząd winien te okoliczności wyjaśnić oraz rozstrzygnąć sprawę w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami. Jeśli sprawa jest wyjątkowo skomplikowana, wówczas urząd ma dwa miesiące na jej rozpatrzenie (art.35 § 3 k.p.a.). Terminy wymienione powyżej mogą zostać przekroczone. Przekroczenie terminów może nastąpić z winy samego zainteresowanego np. gdy nie dostarczył dokumentów, do dostarczenia których był zobowiązany lub z przyczyn niezależnych np. gdy urząd nie może działać z powodu powodzi, pożaru itp. W takich przypadkach urząd powinien powiadomić zainteresowanego o przyczynie zwłoki oraz wskazać nowy termin załatwienia sprawy ( art. 36 k.p.a.). 3. Wymagane dokumenty Przed złożeniem wniosku w określonej sprawie należy dowiedzieć się jakie dokumenty będą musiały być złożone razem z tym wnioskiem. Szczegółowej informacji na ten temat powinien udzielić urzędnik zajmujący się załatwieniem sprawy. Należy upewnić się, czy informacja o wymaganych dokumentach jest pełna. 4. Opłata skarbowa Obywatel ma prawo do uzyskania informacji na temat odpłatności związanej ze złożeniem wniosku w urzędzie. Urzędnik powinien go poinformować, czy ze złożeniem wniosku lub czynnością urzędową wiąże się konieczność uiszczenia opłaty. Najczęściej opłatę skarbową można uiścić w kasie urzędu, za pomocą znaczków skarbowych. Wysokość opłat skarbowych reguluje ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej ( Dz.U. Nr 86 poz 960 ) 5. Odwołanie Od decyzji wydanej przez urząd każdy ma prawo złożyć odwołanie do organu wyższego stopnia. Na decyzjach wydanychprzez urząd umieszcza się informację o możliwości odwołania się, do jakiej instancji składa się odwołanie oraz w jakim terminie można je wnieść. Kodeks postępowania administracyjnegookreśla: art.129 § 1. Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. § 2 . Odwołanie wnosi się w terminie czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia jej ogłoszenia stronie. Treść odwołania nie musi spełniać szczególnych wymogów, wystarczy, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji (art. 128 k.p.a.). 6. Prawo zaskarżania do sądu administracyjnego. Jeżeli decyzja jest niezgodna z prawem, to można ją zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego ( NSA ). Skargę można wnieść po wyczerpaniu możliwości odwołania się od decyzji. Zainteresowana osoba ma na złożenie skargi 30 dni od dnia uzyskania wiadomości o decyzji. Od złożonej skargi należy wpłacić wpis. NSA rozpoznaje skargi na bezczynność organów. Na podstawie ustawy o NSA z dn. 11 maja 1995r. ( Dz.U. Nr 74 poz. 368 ) 7. Skargi i wnioski Obywatel ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w związku z działalnością urzędu. Może je składać we własnym imieniu, a także w imieniu innych osób, jeśli uzyska na to ich zgodę. Petycje, skargi i wnioski można kierować w szczególności do organów państwowych ( ministra, wojewody ) oraz do organów samorządu terytorialnego ( rady, wójta, burmistrza, prezydenta miasta ). Przedmiotem skargi może być w szczególności: zaniedbanie lub nienależyte wykonanie zadania przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządnych lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwienie spraw (podstawa art. 63 Konstytucji RP oraz art. 221 k.p.a.).
|