![]() ![]() ![]() | ||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Do poprzedniej strony![]() |
Nr III/12/06Uchwała Nr III/12/06 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie: uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2007 – 2011 ------------------------------------------------------------------------------ Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (tekst jednolity z 2005 r. Nr 31, poz. 266), uchwala się co następuje: § 1. Przyjmuje się do realizacji wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy na lata 2007 – 2011 o treści jak niżej. Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Nowogród Bobrzański na lata 2007 – 2011 Celem uchwalenia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy jest zwiększenie efektywności prowadzonej polityki mieszkaniowej, stosowanie instrumentów finansowych przedsięwzięć, mających na celu, efektywne gospodarowanie istniejącymi mieszkaniami, jak również usprawnienie funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych, popierania działań mających na celu zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych, przeciwdziałanie bezdomności, wspieranie rozwoju budownictwa socjalnego, popieranie działań obywateli zmierzających do uzyskania własnego mieszkania. I. Prognoza dotycząca wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne Mieszkaniowy zasób Gminy Nowogród Bobrzański tworzy na dzień 30 czerwca 2006 r. 152 mieszkań zlokalizowanych w 51 budynkach. Mieszkaniowym zasobem gminy administruje Miejsko - Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim. Gmina Nowogród Bobrzański jest właścicielem 139 mieszkań w 41 budynkach w mieście i 13 mieszkań w 10 budynkach na terenach wiejskich oraz 1 budynku socjalnego, w którym znajduje się 10 mieszkań.. Zestawienie mieszkaniowego zasobu Gminy Nowogród Bobrzański przedstawia załącznik Nr 1. Średnia powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego w mieszkaniowym zasobie gminy wynosi 45,50m2, a na jedną osobę w lokalu przypada 15m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego. Prognoza wielkości mieszkaniowego zasobu Gminy Nowogród Bobrzański w poszczególnych latach przedstawia się następująco:
Zakładając, że warunki wykupienia mieszkań komunalnych przez najemców nie zmienią się, na podstawie obserwacji tendencji w latach ubiegłych, założono sprzedaż mieszkań dotychczasowym najemcom, na poziomie 4 szt. rocznie. Dotychczasowa prognoza, może nie potwierdzić się, w przypadku zmiany warunków na jakich najemcy mogą je wykupić. Na dzień 30 czerwiec 2006 r. w mieszkaniowym zasobie gminy funkcję lokalu socjalnego pełni 10 lokali położonych na terenie miasta Z przeznaczeniem na lokale socjalne z istniejącego mieszkaniowego zasobu gminy na lata 2007 – 2011 zakłada się wydzielenie dwóch lokali. Wykaz lokali socjalnych zawiera załącznik Nr 2. Rada uważa, za celowe wybudowanie w latach 2009 – 2011 dziesięciu mieszkań komunalnych lub adaptacja na w/w cel obiektów przejętych z PKP i ANRSP. II. Analiza potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali , z podziałem na kolejne lata. Obecny stan techniczny zasobu na podstawie analizy dokonanej w wyniku przeglądu technicznego przez zarządcę, wskazuje na potrzebę znacznych nakładów finansowych. 90% zasobu to budynki przedwojenne o niskim standardzie technicznym. Plan remontów i modernizacji budynków stanowiących własność lub współwłasność gminy (tys. zł.)
Miejsko – Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przedstawia corocznie plan finansowy, który zawiera przewidywane dochody z czynszów, pomieszczeń gospodarczych, itp. oraz plan rozchodów. Z przewidywanych dochodów, planowane są między innymi prace remontowe w budynkach i lokalach. Do przeprowadzenia remontów w budynkach, wyznacza się przede wszystkim budynki będące w 100% własnością gminy. Remonty w budynkach, w których występują wspólnoty mieszkaniowe, planowane są zgodnie z uchwałami podejmowanymi przez współwłaścicieli. Kwoty przewidziane na remonty budynków maleją, ponieważ zmniejszaniu ulegać będą wpływy z czynszów w związku z prowadzoną sprzedażą lokali mieszkalnych, i użytkowych oraz potrzebą kredytowania najemców zalegających z opłatami. Remonty lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy (tys. zł.)
Na przeprowadzenie remontów przewidziano ok. 40% kwoty planowanych dochodów z czynszów za lokale mieszkalne, lokale użytkowe, pomieszczenia gospodarcze. III. Planowana sprzedaż lokali w kolejnych latach Sprzedaż mieszkań komunalnych prowadzona jest na podstawie uchwały Nr XXIII/168/04 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 18 listopada 2004 r. w sprawie zasad sprzedaży nieruchomości Gminy Nowogród Bobrzański lokali mieszkalnych wraz z udziałem w gruncie odbywa się trybie bez przetargowym z zastosowaniem bonifikat. Sprzedaż na rzecz najemców odbywa się przy udziale przez gminę bonifikat. W kolejnych latach przewiduje się sprzedać: w 2007 - 5 lokali, w 2008 - 5 lokali, w 2009 - 5 lokali, w 2010 - 3 lokale, w 2011 - 3 lokale. IV. Zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu. Podwyżki czynszu lub innych opłat za używanie lokalu nie mogą w danym roku przekraczać średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Czynsz mieszkaniowy, zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy wyliczony został w następujący sposób: 1/ dotychczasowa średnia stawka czynszu 1,45 zł za mkw. 2/ średnia powierzchnia lokalu mieszkalnego 45,50 mkw. 3/ średnia roczna wysokość czynszu: 1,45 zł za mkw x 45,50 mkw x 12 m-cy = 791,64 zł 4/ średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych:
5/ wskaźnik przeliczeniowy 1 mkw powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego w IV kwartale 2006 r. w województwie lubuskim wynosi 2.530 zł ( Dz.Urz.Woj.Lubuskiego Nr 77 poz.1581 z 2006 r.). Maksymalna stawka czynszu rocznego nie powinna przekraczać 2% średniorocznego wzrostu cen. V. Sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach Mieszkaniowym zasobem gminy wykazanym w załączniku nr 1 administruje Miejsko Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Nowogrodzie Bobrzańskim. Lokale mieszkalne składające się na mieszkaniowy zasób gminy, zlokalizowane są zarówno w budynkach będących w całości własnością komunalną, jak i w budynkach w których część mieszkań została sprzedana dotychczasowym najemcom. W budynkach będących w całości własnością komunalną, funkcję administratora i zarządcy jednocześnie, pełni MGZGKiM w Nowogrodzie Bobrzańskim. W budynkach w których sprzedano co najmniej jeden lokal, z mocy prawa powstają wspólnoty mieszkaniowe, które zarządzane są przez zarządy wspólnot mieszkaniowych, działających w oparciu o ustawę o własności lokali (Dz.U. Nr 85 z dnia 26 czerwca 1994 r. z późn. zmianami). W budynkach tych, funkcję administratora lokali komunalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, pełni nadal MGZGKiM , natomiast ogół właścicieli w głosowaniu wybiera zarządcę nieruchomości. Najemcy mieszkań komunalnych z tytułu zajmowanego lokalu, płacą czynsz, uzależniony od standardu i funkcji (lokal socjalny) mieszkania. Stawki czynszów naliczane są zgodnie z niniejszą uchwałą i Zarządzeniem Burmistrza Nowogrodu Bobrzańskiego i obowiązują na terenie całej gminy. Przewiduje się, że w kolejnych latach w związku z prowadzoną sprzedażą mieszkań, ilość budynków i mieszkań administrowanych przez MGZGKiM będzie ulegała zmniejszaniu. W kolejnych latach nie planuje się zmiany sposobu administrowania i zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy. VI. Źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach. Źródłami finansowania gospodarki mieszkaniowej są: 1/ wpływy z czynszów za lokale mieszkalne i użytkowe, 2/ wpływy za zarządzanie mieszkaniami własnościowymi w zasobach komunalnych, 3/ środki z budżetu gminy, 4/ dotacje przedmiotowe (wysokość dotacji będzie dostosowana do możliwości finansowych gminy) Utrzymanie lokali będących w administrowaniu MGZGKiM finansowane będzie do wysokości wpływów z czynszów. Na każdy następny rok przewiduje się wzrost czynszów i wpływów zgodnie z zasadami polityki czynszowej. Utrzymanie lokali mieszkalnych w budynkach w których występują wspólnoty mieszkaniowe odbywać się będzie zgodnie z ustawą o własności lokali lub kodeksem cywilnym w zależności od ilości lokali w danym budynku. Każdy z właścicieli pokrywać będzie koszty utrzymania nieruchomości wspólnej do wysokości posiadanego udziału. Przychody MGZGKiM będą jedynym źródłem finansowania mieszkaniowego zasobu gminy. Przychodami tymi są wpływy z czynszów za lokale mieszkalne i lokale użytkowe, czynsze za pomieszczenia gospodarcze. Źródła finansowania i środki finansowe na utrzymanie mieszkaniowego zasobu gminy przedstawia poniższa tabela. W pozycji wpływy z czynszów mieszkaniowych na kolejne lata uwzględniono proponowany wzrost czynszów oraz pomniejszono wpływy o ilość mieszkań i lokali użytkowych przewidzianą do sprzedaży. Dla pozostałych źródeł finansowania przyjęto około 3% wzrost rocznie (tys. zł.)
Uzyskane środki finansowe przeznaczone są ok. 40% na przeprowadzenie remontów budynków i lokali mieszkalnych, ok. 40% na bieżące utrzymanie tj. energię elektryczną na klatkach schodowych, usługi kominiarskie, utrzymanie zieleni i czystości, odśnieżanie, przeglądy techniczne i ok. 20% na wynagrodzenia, opłaty i składki ubezpieczenie społeczne, fundusz pracy, fundusz socjalny i koszty ogólnozakładowe. W najbliższych 5 latach nie przewiduje się zmian co do źródeł finansowania mieszkaniowego zasobu gminy. VII. Wysokość wydatków w kolejnych latach. Poniższa tabela pokazuje zestawienie wydatków na utrzymanie lokali mieszkalnych stanowiących własność gminy z podziałem na koszty w kolejnych latach (tys. zł.)
W dalszym ciągu prowadzona będzie sprzedaż lokali mieszkalnych przy zastosowaniu bonifikat dla osób uprawnionych. W celu dalszej prywatyzacji zasobów mieszkaniowych. Gmina czynić będzie starania uzyskania środków finansowych na realizację komunalnej infrastruktury technicznej towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. VIII. Poprawa wykorzystania i racjonalizacja gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy. Ustala się następujące kierunki polityki gminy w zakresie gospodarowania zasobem mieszkaniowym: – stworzyć warunki do podjęcia inwestycji w zakresie budownictwa mieszkaniowego, – konieczność pozyskiwania pozabudżetowych środków finansowych, – dokonywać remontów starej substancji mieszkaniowej celem utrzymania stanu zasobu w dobrym stanie technicznym. Ustawodawca w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 roku o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego nałożył na gminy obowiązek uchwalenia, na co najmniej 5 kolejnych lat, programu gospodarowania zasobem mieszkaniowym. Artykuł 21 ustawy wymusza na gminę strategiczne spojrzenie na zasady gospodarowania swoim majątkiem. Art. 8 ustawy stanowi, że wieloletni program jest podstawą do wprowadzenia podwyżek stawek czynszowych. Czynsz z majątku komunalnego stanowi źródło pokrycia kosztów utrzymania bieżącego zasobu mieszkaniowego gminy, jak również powinien być jednym ze źródeł finansowania działań inwestycyjnych. Przedstawiony program ma służyć za podstawę do optymalnego planowania, realizacji i modernizacji zasobu komunalnego gminy. Ma być pomocny do tworzenia założeń niezbędnych do zwiększenia efektywności gospodarowania nieruchomościami, ma być również pomocny przy rozstrzyganiu o kierunku prowadzenia polityki sprzedaży zasobów komunalnych, przy ustalaniu środków budżetowych potrzebnych do realizacji założonych celów a także do uchwalenia zasad polityki czynszowej. § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega wywieszeniu na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Nowogrodzie Bobrzańskim. Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr III/12/06 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 14 grudnia 2006 r. Mieszkaniowy zasób Gminy Nowogród Bobrzański stan na 30 czerwca 2006 r.
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr III/12/06 Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim z dnia 14 grudnia 2006 r. Lokale socjalne stan na 30 czerwca 2006 r.
|