Wersja do drukuStatut gminyPodstawy prawne dla funkcjonowanie gminny określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591). Ustawa w art. 3 postanawia: "Art3. O ustroju gminy stanowi jej statut." Załącznik Nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrz. Nr V/26/03 z dnia 30 stycznia 2003 r.
STATUT GMINY NOWOGRÓD BOBRZAŃSKI
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1 Statut określa: 1/ ustrój Gminy „miejsko-wiejskiej” Nowogród Bobrzański, 2/ zasady tworzenia, łączenia, podziału, znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach Rady Gminy, 3/ organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim, jej komisji oraz Burmistrza Nowogrodu Bobrzańskiego, 4/ zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji, Urzędu oraz sposobu korzystania z nich.
§ 2 Użyte w niniejszym statucie pojęcia i zwroty oznaczają:
Rozdział II GMINA § 3 1.Gmina Nowogród Bobrzański jest jednostką samorządu gminnego powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium. 2. Wszystkie osoby stale zamieszkujące na obszarze gminy Nowogród Bobrzański z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią wspólnotę samorządową. 3. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. 4. Gmina posiada osobowość prawną. 5. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
§ 4 1. Gmina Nowogród Bobrzański położona jest w województwie lubuskim obejmuje obszar 259 km2 2. Granice terytorialne Gminy Nowogród Bobrzański określa mapa w skali 1:100.000, stanowiąca załącznik nr 1 statutu. 3. W skład gminy wchodzą: - miasto - Nowogród Bobrzański, - wsie: 1) Białowice, 2) Bogaczów, 3) Cieszów, 4) Dobroszów Mały, 5) Dobroszów Wielki, 6) Drągowina, 7) Kaczenice, 8) Kamionka, 9) Klępina, 10) Kotowice, 11) Krzywa, 12) Łagoda, 13) Niwiska, 14) Pierzwin, 15) Podgórzyce, 16) Przybymierz, 17) Skibice, 18) Sobolice, 19) Sterków, 20) Turów, 21) Urzuty, 22) Wysoka, - przysiółki: 1) Krzewiny, 2) Pajęczno, 3) Popowice, - osada: 1) Krzywaniec, - kolonia: 1) Pielice § 5 1. Herbem Gminy Nowogród Bobrzański jest: znajdujący się na czerwonym polu tarczy herbowej – kolisty, zamknięty srebrno-biały mur obronny z otwartą bramą, za którym widnieje srebrna budowla sakralna z niebieskim dachem trzech wież. 2. Herb Gminy Nowogród Bobrzański został przedstawiony w załączniku nr 2 niniejszego statutu. § 6 Siedzibą Gminy Nowogród Bobrzański jest miasto Nowogród Bobrzański.
Rozdział III ZADANIA GMINY § 7 Gmina realizuje zadania określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym. § 8 Zadania gminy realizowane są przy pomocy: 1) Urzędu Miejskiego w Nowogrodzie Bobrzańskim. 2) Niżej wyszczególnionych gminnych jednostek organizacyjnych:
3) Niżej wyszczególnionych jednostek pomocniczych
4) Spółki Wodno-Ściekowej Rozdział IV
WŁADZE GMINY
RADA GMINY § 9 1. Organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej Gminy Nowogród Bobrzański jest: Rada Miejska w Nowogrodzie Bobrzańskim, zwana dalej Radą. 2. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch zastępców. § 10 Zasady i tryb wyboru członków Rady określa ustawa – Ordynacja wyborcza do rad gmin. § 11 Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów gminy. § 12 Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa. § 13 Szczegółowy zakres działania rady określa „Regulamin Rady Miejskiej w Nowogrodzie Bobrzańskim”, stanowiący załącznik nr 3 do Statutu. § 14 Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje. § 15 Rada powołuje następujące stałe komisje:
§ 16 Szczegółowy zakres działania komisji określa regulamin Rady. § 17 Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa załącznik nr 4 do Statutu.
RADNY § 18 1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby, działające według następujących zasad: 1/ kluby łączą radnych o wspólnych celach działania, 2/ kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych, 3/ można należeć tylko do jednego klubu, 4/ powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu, 5/ Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów, 6/ Przewodniczący klubu reprezentuje klub przed organami Gminy, 7/ działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i w niniejszym statucie, 8/ kluby posiadają prawo do inicjatywy uchwałodawczej.
2. Wysokość diet dla radnych, Rada ustala odrębną uchwałą.
BURMISTRZ § 19 1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz. 2. Nawiązanie stosunku pracy z Burmistrzem, dokumentuje Przewodniczący Rady. W tym przypadku Przewodniczący pełni funkcje przewidziane w kodeksie pracy dla kierownika zakładu pracy.
SEKRETARZ § 20
1. Zwierzchnikami służbowymi Sekretarza Gminy są Burmistrz i jego Zastępca. 2. Sekretarz kieruje Urzędem Miejskim w imieniu Burmistrza w ustalonym zakresie. 3. Sekretarz prowadzi sprawy Gminy w zakresie ustalonym przez Burmistrza. SKARBNIK § 21 1. Zwierzchnikiem Służbowym Skarbnika jest Burmistrz. 2. Skarbnik Gminy jest jednocześnie Głównym Księgowym Urzędu. Rozdział V JEDNOSTKI POMOCNICZE – SOŁECTWA Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa Rada Miejska odrębnym statutem. § 22 Za wykonywanie czynności, związanych z pełnioną funkcją, sołtysowi przysługuje zryczałtowana dieta w wysokości określonej przez Radę. § 23 Rada Sołecka: a. pracuje pod przewodnictwem sołtysa, b. współdziała z sołtysem w prowadzeniu i załatwianiu spraw sołeckich, c. podejmuje inicjatywy dotyczące przeznaczenia środków finansowych na cele rozwoju gospodarczego sołectwa, d. inicjuje działania społeczne użyteczne dla sołectwa i jego mieszkańców, e. pełni rolę stałego komitetu czynów społecznych w ramach udzielonych upoważnień przez zebranie wiejskie.
1. Tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych dokonuje Rada w drodze uchwały. 2. Czynności wymienionych w ust. 1, dokonuje się na wniosek:
3. Wniosek w sprawie tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych winien uzyskać pozytywne stanowisko zebrania wiejskiego. § 25 1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą swą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy. 2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, realizowanych przez jednostki pomocnicze, jak i ogół wydatków dokonywanych samodzielnie przez jednostki pomocnicze. 3. W ramach dochodów, o jakich mowa w ust. 2, jednostki pomocnicze gminy obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy, obowiązujących jednostki budżetowe gminy. 4. Organ uchwałodawczy jednostki pomocniczej składa sprawozdanie z działalności finansowej jednostki Skarbnikowi Gminy, w okresach półrocznych oraz na każdorazowe żądanie Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej. § 26 Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przekłada informację w tym zakresie Burmistrzowi. § 27 1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa glosowania, w pracach Rady, a w szczególności: 1. brać udział w sesjach Rady i pracach komisji, 2. zgłaszać wnioski, 3. wykonywać określone zadania na podstawie uchwały Rady, 4. zabierać głos w sprawach porządku obrad sesji, treści merytorycznej projektów uchwał, 5. współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych, 6. kontroli wykonywanych uchwał. 2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach ustalonych przez Radę. POSTANOWIENIA KOŃCOWE § 28 Urząd Miejski prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie. § 29 1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. 2.Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Gminy i posiedzenia komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów i posiedzeń organów Gminy i komisji Rady Gminy. 3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich: a/ konieczność uzgodnienia z kierownikiem jednostki lub z osobąupoważnioną, b/ zainteresowany dostępem do dokumentów może zgłosić się osobiście lub wformie pisemnej, c/ możliwość sporządzania własnoręcznych notatek, odpisów z dokumentówlub kserokopii tylko w siedzibie urzędu lub jednostki organizacyjnej Gminy i w obecności pracownika prowadzącego sprawy zgodnie zzakresem czynności i obowiązków, d/ obywatele uczestniczący w sesji Rady Gminy lub komisji Rady Gminy mają prawo do rejestracji dźwięku i obrazu po uprzednim głoszeniu tego faktu przewodniczącemu obrad, e/ współdziałanie z obywatelami w zakresie jawności musi odbywać się z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, f/ powyższe działania nie mogą dezorganizować pracy organów Gminy,komisji, urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy. § 30 1. Zmiana treści statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o zmianie statutu. 2. Zmiany wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.
|