Wersja do drukuNr 0151/83/05 w sprawie ustalenia dokumentacji przyjetych zasad rachunkowości w Gminie Nowogród B. w zakresie ewidencji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzących z budżetu UEZarządzenie Nr 0151/83/05 Burmistrza Nowogrodu Bobrzańskiego z dnia 29 września 2005r. w sprawie: ustalenia dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości w Gminie Nowogród Bobrzański w zakresie ewidencji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych funduszy pomocowych ___________________________________________________________________ Na podstawie art. 28a ust. 1 i art. 35a ust.3 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 o rachunkowości (tekst jednolity: Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) zarządzam co następuje: I . ROZDZIAŁ I- PODSTAWA PRAWNAZasady rachunkowości dla budżetu Gminy zostały opracowanie w oparciu o: 1. Ustawę z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2003 Nr 145, poz. 148 z późn. zm.). 2. Ustawę z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (tekst jednolity: Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). 3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 153, poz. 1752 z późn. zm.). 4. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 września 2004r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. Nr 209, poz. 2132 z późn. zm.). 5. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2004r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 285, poz. 2851). 6. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 170, poz. 1426). 7. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 2005r. w sprawie zasad gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz zasad i terminów rocznych rozliczeń i wpłat do budżetu (Dz.U. Nr 23, poz. 190). 8. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 września 2004r. w sprawie przekazywania i zwrotu środków na prefinansowanie Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (Dz.U. Nr 208, poz. 2123). II . ROZDZIAŁ II- ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH 1. Ewidencja księgowa dla budżetu Gminy jest prowadzona przy użyciu komputera w oparciu o system informatyczny składający się z modułu „FINANSE I KSIĘGOWOŚĆ” zawierający podmoduły: a) program ewidencji operacji finansowo-księgowych „ksiąg”, b) program analizy i rozliczenia rozrachunków z kontrahentami „Rach”, c) planowanie budżetu „Budżet”, 2. Opis systemu informatycznego zawierający dokumentację poszczególnych modułów, strukturę zbiorów i zasady przetwarzania danych znajduje się na odpowiednich stanowiskach pracy w Referacie Planowania i Finansów i wykorzystywany jest w bieżącej pracy. 3. Ewidencja księgowa budżetu gminy prowadzona jest w siedzibie jednostki. 4. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy. W jego skład wchodzą okresy sprawozdawcze, wynoszące: a) miesiąc- do sumowania obrotów na kontach księgi głównej i zapisami w ewidencji szczegółowej prowadzonej do kont syntetycznych, b) kwartał- dla: - wyceny należności i zobowiązań oraz innych składników aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych, - naliczania odsetek od nieregulowanych w terminie należności i zobowiązań, c) rok- dla naliczania amortyzacji i umorzenia środków trwałych (umarzanych jednorazowo i sukcesywnie) przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych. 5. W przypadku uzasadnionego braku możliwości uzyskania zewnętrznych obcych dowodów źródłowych wystawia się każdorazowo tzw. Dowód zastępczy potwierdzający przyjęcie dostawy lub wykonanie usługi obcej na rzecz Urzędu. Dowód zastępczy wystawia i podpisuje pracownik merytorycznie odpowiedzialny za dane zdarzenie gospodarcze określając w nim: datę wykonania operacji, cel wydatku, rodzaj, cenę, ilość, miejsce i datę wystawienia. Dowód zastępczy wymaga akceptacji Burmistrza i Skarbnika. 6. Konta ksiąg pomocniczych prowadzi się dla: a) dochodów budżetowych, b) wydatków budżetowych, c) kont rozrachunkowych. 7. Ochrona danych księgowych odbywa się za pomocą haseł osobistych przy: - uruchomieniu serwera, - uruchomieniu komputera. 8. Zmiany w Zakładowym Planie Kont wymagają formy pisemnej zatwierdzonej przez Burmistrza. ROZDZIAŁ III- WYKAZ KSIĄG RACHUNKOWYCH STOSOWANYCH DO EWIDENCJI WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW BEZZWOTNEJ POMOCY ZAGRANICZNEJ POCHODZĄCYCH Z BUDŻETU UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ INNYCH FUNDUSZY POMOCOWYCH A. Dziennik- wg poszczególnych rejestrów stanowiących ewidencję syntetyczną, B. Konta księgi głównej- ewidencja syntetyczna, C. Księgi pomocnicze- ewidencja analityczna: 1. Ewidencja analityczna środków pieniężnych na rachunkach bankowych, 2. Ewidencja analityczna rozrachunków dotyczących funduszy pomocowych, 3. Ewidencja analityczna przychodów budżetowych (uruchamiane prefinansowanie), 4. Ewidencja analityczna rozchodów budżetowych (spłata prefinansowania), 5. Ewidencja analityczna dochodów funduszy pomocowych, 6. Ewidencja analityczna wydatków funduszy pomocowych, 7. Ewidencja analityczna funduszy pomocowych. D. Zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej. E. Zestawienie obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych. F. Wykaz aktywów i pasywów- inwentarz. Ewidencję analityczną (szczegółową) prowadzi się z wyodrębnieniem dla każdego zadania współfinansowanego ze środków funduszy pomocowych, a aktualny wykaz uzyskuje się poprzez jego wydrukowanie z określonego zbioru danych, generującego wszystkie aktywne konta analityczne. Ewidencję analityczną prowadzi się w sposób zapewniający możliwość sporządzenia sprawozdań finansowych, sprawozdań budżetowych oraz innych sprawozdań określonych w odrębnych przepisach. ROZDZIAŁ IV- WYKAZ KONT SYNTETYCZNYCH DLA BUDŻETU GMINY- do ewidencji wykorzystywania środków funduszy pomocowych 1. Konta bilansowe 137- rachunek środków funduszy pomocowych 138- rachunki środków na prefinansowanie (pożyczki z budżetu państwa) 227- rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych 228- rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych 257- należności z tytułu prefinansowania 907- dochody z funduszy pomocowych 908- wydatki z funduszy pomocowych 967- fundusze pomocowe Ustalone konta syntetyczne będą wprowadzone do urządzeń księgowych w miarę potrzeby, w momencie zaistnienia operacji księgowej wymagającej utworzenia danego konta. ROZDZIAŁ V- ZASADY FUNKCJONOWNAIA KONT SYNTETYCZNYCH Konto 137- służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z funduszy pomocowych, w zakresie których umowa lub przepis określają konieczność wydzielenia środków pomocowych na odrębnym rachunku bankowym. Ewidencja szczegółowa do konta 137 jest prowadzona wg stanu środków dla każdego wyodrębnionego funduszu pomocowego z podziałem na poszczególne waluty. Typowe zapisy na koncie 137:
Konto 137 może wykazywać saldo WN, które oznacza stan środków pochodzących z funduszy pomocowych na rachunkach bankowych. Ewidencja szczegółowa do konta 138 powinna zapewnić podział środków wg rachunków bankowych dla danej umowy pożyczki oraz sposobu ich wykorzystania. Typowe zapisy na koncie 138:
Na koncie 138 dokonuje się księgowań wyłącznie na podstawie dowodów bankowych (zgodność zapisów między księgowością jednostki a księgowością banku). Konto 138 może wykazywać saldo WN, które oznacza stan środków pieniężnych znajdujących się na wydzielonych rachunkach bankowych pożyczek na prefinansowanie. Konto 227- Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych- służy do ewidencji rozliczeń z jednostkami z tytułu zrealizowanych dochodów dotyczących funduszy pomocowych. Ewidencję szczegółową do konta 227 prowadzi się wg poszczególnych jednostek budżetowych z tytułu zrealizowanych przez nie dochodów dotyczących funduszy pomocowych.
Konto 227 może posiadać dwa salda: -saldo WN- oznacza stan zrealizowanych (sprawozdania), a nie przekazanych dochodów przez jednostki budżetowe, na rachunek środków funduszy pomocowych, -saldo MA- oznacza stan środków przekazanych przez jednostki na rachunek środków funduszy pomocowych, lecz nie objętych jeszcze okresowymi sprawozdaniami. Ewidencję szczegółową do konta 228 prowadzi się w sposób umożliwiający ustalenie stanu rozliczeń z poszczególnymi jednostkami z tytułu przelanych na rachunki środków przeznaczonych na pokrycie realizowanych przez nie wydatków ze środków funduszy pomocowych. Typowe zapisy na koncie 228:
Konto 228 może wykazywać saldo WN, które oznacza stan przelanych środków funduszy pomocowych na rachunki jednostek, lecz wykorzystanych na pokrycie wydatków. Konto 257- Należności z tytułu prefinansowania- służy do ewidencji należności z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa w ramach prefinansowania na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Ewidencja szczegółowa do konta 257 prowadzona jest w sposób zapewniający możliwość ustalenia stanu należności z poszczególnymi kontrahentami wg tytułów należności. Typowe zapisy na koncie 257:
Konto 257 może wykazywać saldo: -WN- oznaczające stan należności z tytułu udzielonych pożyczek w ramach prefinansowania, -MA- oznaczające stan nadpłat z tytułu pożyczek dotyczących prefinansowania. Konto 268- Zobowiązania z tytułu prefinansowania- służy do ewidencji zobowiązań z tytułu pożyczek udzielonych z budżetu państwa w ramach prefinansowania na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Ewidencję szczegółową do konta 268 prowadzi się wg poszczególnych tytułów zobowiązań i kontrahentów. Typowe zapisy na koncie 268:
Konto 268 może wykazywać salda: -WN- oznaczające stan nadpłaconych zobowiązań z tytułu pożyczek zaciągniętych w ramach prefinansowania, MA- oznaczające stan zaciągniętych zobowiązań z tytułu pożyczek na prefinansowanie. Konto 907- Dochody z funduszy pomocowych, służy do ewidencji osiągniętych dochodów z tytułu realizacji funduszy pomocowych. Ewidencję szczegółową do konta 907 prowadzi się wg rodzajów funduszy. Typowe zapisy na koncie 907:
Na koniec roku budżetowego na koncie 907 nie występuje saldo. Konto 908- Wydatki z funduszy pomocowych, służy do ewidencji dokonanych wydatków w ciężar środków funduszy pomocowych. Ewidencję szczegółową do konta 908 prowadzi się wg poszczególnych funduszy pomocowych. Typowe zapisy na koncie 908:
Na koniec roku na koncie 908 saldo nie występuje. Konto 967- Fundusze pomocowe, służy do ewidencji stanu funduszy pomocowych. Ewidencję szczegółową do konta 967 prowadzi się dla poszczególnych funduszy pomocowych wg zasad określonych w przepisach dotyczących każdego funduszu. Typowe zapisy na koncie 967:
Konto 967 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan funduszy pomocowych. 1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Zarządzeniu stosuje się postanowienia zawarte w Zarządzeniu Nr 0152/29/02 Burmistrza Nowogrodu Bobrzańskiego z dnia 18 grudnia 2002r. w sprawie wprowadzenia w Urzędzie Miejskim zasad rachunkowości oraz obowiązujące przepisy prawne określone w Rozdziale I niniejszego Zarządzenia. 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|